What if…


In 1998 bedacht de Australiër Tony Ryan  de denksleutels. Hij werd geïnspireerd door ‘The Thinkers toolbox’ (Thornburg en Thornburg, 1989) en ‘Adventures in thinking’ (Joan Dalton, 1986). De denksleutels zijn 20 manieren om creatief denken te stimuleren. In de link staat een filmpje over het gebruik van de denksleutels in de klas.

Denksleutels

In 1996 bedacht Berthold Gunster zijn befaamde omdenken. Wat als we deze beide zaken combineren met betrekking tot begaafdheid?

Wat als hoogbegaafdheid geen probleem zou zijn? Hoe zou de wereld er dan uit zien?

Vraagsleutel: Het antwoord is hoogbegaafdheid. Welke vragen kun je stellen?

Nietus: Intelligentie is nooit gemeten…

Combinatie: Twee onderwerpen die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben gaan we combineren. Politiek en hoogbegaafdheid.

Alfabet: Bedenk met elke letter van het alfabet een woord dat te maken heeft met hoogbegaafdheid. (de q en de x doen zeker mee!)

Lachwekkend: Ook ééncelligen kunnen hoogbegaafd zijn. (geef argumenten vóór deze stelling)

Variatie: Op hoeveel verschillende manieren kun je een politicus laten inzien dat hoogbegaafdheid een ander onderwijssysteem behoeft?

Uitvinding: Vindt een passend onderwijssysteem uit voor alle hoogbegaafden.

Overeenkomst: Noem zoveel mogelijk overeenkomsten met leer- en ontwikkelingsstoornissen en politiek Den Haag.

Voorspel: Hoe ziet ons onderwijssysteem er over 15 jaar uit?

Muur: De volgende stelling staat normaliter niet ter discussie. Alle kinderen gaan maandag naar school.

Er zijn nog meer denksleutels en je kunt nog meer omdenken. Ik ben heel nieuwsgierig naar de creativiteit van mij lezers. Post maar raak en reageer je rot, dan heeft Kreate-it meer te delen.

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *